Eerste paar weken - Reisverslag uit Stratford, Canada van Maikel Geurts - WaarBenJij.nu Eerste paar weken - Reisverslag uit Stratford, Canada van Maikel Geurts - WaarBenJij.nu

Eerste paar weken

Blijf op de hoogte en volg Maikel

22 Juni 2015 | Canada, Stratford

Nou nou eindelijk is het dan zover mijn eerste reisverslag, het heeft even geduurd....

Nou de reis is begonnen op 30 mei 2015 vertrek snachts 2 uur Nederlandse tijd richting vliegveld van Schiphol, daar zou ik sochtends opstijgen richting Toronto Canada. Na een lange zit in het vliegtuig met niet al te veel plaats landen we in het begin van de middag Canadese tijd in Canada. Ik had al mijn papieren bij de hand zodat ik ook redelijk snel door de paspoortcontrole kon waarna ik doorgestuurd werd naar de immigratiedienst. Ook hier was ik weer binnen een paar minuten weg zodat de rest van de reis kon beginnen. Na ongeveer 5 a 10 minuten wachten kwam Michael aangelopen die mij op zou komen halen op het vliegveld in Toronto. Na een reis van ongeveer 2 uur met een kleine tussenstop bij een Tim Horton, kwam ik aan in het plaatsje Mitchell oftewel op mijn stageplaats waar ik de komende minstens 2 maanden zou moeten kunnen overleven:P (en misschien nog wel langer:P). Na wat kennisgemaakt te hebben met enkele familieleden hebben we een rondgang gedaan rondom het bedrijf.

Het bedrijf bedraagt ongeveer 400 zeugen en een dikke 2500 vleesvarkens. Bij de zeugen werken ze met een 2 weken systeem, de ene week worden er biggen geboren en de zeugen gedekt en de week erop word er dan pas gespeend. En een elevator van ongeveer 17000 ton voor opslag en overslag van graan, sojabonen en mais. Verder bezit het bedrijf ongeveer 160 hectare grond in eigendom. Verder werkt de zoon mee in het bedrijf maar hij doet eigenlijk alleen de elevator, in verband met handel enzovoort. En Riny, en Michael werken dan alleen bij de varkens, er is dan nog een werknemer in dienst die vrachtwagens doet laden en lossen voor de elevator en rondom bijspringt op het bedrijf. Hij zit zelf niet zo heel veel bij de varkens.

Maar, dat is eigenlijk niet het enige wat het allemaal zo leuk maakt, de familie had namelijk eigenlijk een kleine missie, mij het bedrijf zo onder de knie te krijgen in 2 weken tijd zodat ze zelf 10 dagen met het gezin op vakantie konden gaan. Deze reis was al gepland een half jaar geleden toen ze nog een personeelslid hadden die eigenlijk alleen maar de varkens deed verzorgen. Maar omdat die tussentijds is gaan lopen moesten ze iets anders verzinnen. En omdat ik eerst een ander bedrijf op het oog had, en dat er daar niet genoeg werk meer was voor mij heeft het andere bedrijf ervoor gezorgd dat ik hier terecht ben gekomen.

En ik kan je zeggen ik heb de afgelopen 2 weken heel wat geleerd, even in korte lijnen. Het zelf maken van voer voor zeugen, biggen en vleesvarkens. Het verzorgen, voeren, controleren van de dieren.

En ja hier zit ik dan met een heerlijke Canadian in de hand dit verhaal te typen.

Maar, dat is nog niet alles, er is in de afgelopen paar weken nog veel meer gebeurd. We hebben namelijk ook nog enkele bekenden van de familie hier in de buurt bezocht waarvan de meeste koeienboeren. Dit is ook eens mooi om gezien te hebben en een rondleiding te hebben over zo"n bedrijf. Maar ook het werken op de elevator als er tijd over is hoort erbij. Daarbij heb ik laatst met Michael een vrachtje wheat (graan) naar Sarnia gebracht, dit is kort aan de Amerikaanse grens.

Zo dat was het wel een beetje de afgelopen 2,5 week....... OOO ik vergeet me eigenlijk toch ook nog een heel belangrijk ding.... het op stap gaan hier ja ja dat hoort er ook bij ieder weekend is er wel ergens iets te beleven:P een Buck and doe of een cowboy party in London hier ga ik dan meestal naartoe met de jongste dochter van de familie Michelle. Het op stap gaan is wel heel iets anders dan in Nederland. Maar I LIKE IT.

Ja en dan waarschijnlijk komend weekend Rodeo weekend in Milverton. Maar dat laat ik na het weekend wel weten hoe het geweest is als ik daartoe in staat ben:P.

Groetjes vanuit Mitchell en tot de volgende keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maikel

23 jaar en woonachtig in Helden.

Actief sinds 14 Juni 2015
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 2177

Voorgaande reizen:

30 Mei 2015 - 14 Augustus 2015

Stage in Canada

Landen bezocht: